Katri Kuusikallio: Keskustelukulttuurista

2.2.2017

Keski-Uusimaa 29.1.2017

Katri Kuusikallio kirjoitti keskustelukulttuurista, jonka hän ajatuksia herättävästi määrittelee "kunnioittavaksi vuoropuheluksi kaikenlaisten ihmisten kesken".

Esittele ensin itsesi

Minua oli suositeltu erään tehtävän tiimoilta työnohjaajaksi. Sain ohjattavan ryhmän edustajalta ytimekkään tekstiviestin: “Sain numerosi. Soitan sinulle.”

Suomalaisessa tehokkuuskulttuurissa ihmettelen tätä yleistä leväperäisyyttä. Ihmiset eivät esittele itseään. Mennään suoraan asiaan ja myöhemmin ei tiedetä, keiden kanssa asioitiin.

Itse hämmennyn yhtenään, koska vielä muutama kuukausi sitten Tansaniassa työskennellessäni totuin pitämään pitkiä alkupuheenvuoroja esittelyineen ja terveisineen. Isoissakin juhlissa kaikki paikallaolijat esiteltiin. Tutustuminen on suhteiden luomisen ja toiminnan perusta. Meillä on tarve liittää itsemme ja toisemme johonkin yhteyteen. Se luo turvallisuutta. Muistamme toisen ja hänen asiansakin paremmin, kun tunnemme häntä vähän myös henkilökohtaisesti. Liian kovassa keskustelukulttuurissa kasvavat kilpailu, pelko ja pelosta nousevat viha.

Maamme itsenäisyyden ajan kehitys on ollut huikea. Mitä paremmin maassamme voidaan, sen pienempiin alakulttuureihin ihmiset liittyvät. Yhtenäiskulttuuriin ei ole paluuta. Vaikka Suomi 100-juhlassa Senaatintorilla muita maita ei tarvinnut ottaa huomioon, juhlassa tuli hyvin esiin oman maamme muuttuminen yhä moniarvoisemmaksi. Haasteenamme on keskustelukulttuuri; kunnioittava vuoropuhelu kaikenlaisten ihmisten kesken. Jos jotain säilyttäisin yhtenäisyyden pohjana, se olisi: “(Erilaistakaan) kaveria ei jätetä”.

Järvenpää on ihanteellisen kokoinen asuinkaupunki. Sopivan suuri, jotta palveluja on kattavasti ja ympäristöä virkistykseksi, sopivan pieni, jotta asioiden hoito sujuu joustavasti. Vaikka ihminen hakeutuu kaltaistensa joukkoon, ihmisryhmät eivät saisi eriytyä toisistaan.Huolestuttavasti kaupungissamme erot ääripäiden välillä ovat suuremmat kuin lähialueilla. Vaikka toivotamme tervetulleiksi joukkoomme uusia, hyvin toimeentulevia asukkaita, meidän tulee myös ottaa vastaan ja huolehtia köyhistä, vammaisista, vanhuksista ja maahanmuuttajista. Ollaan erilaisuuksistamme huolimatta - tai juuri niiden vuoksi - kiinnostuneita toisistamme.

Katri Kuusikallio

Kirjoittaja on pastori ja Järvenpään vihreiden varapuheenjohtaja

Keski-Uusimaa, 29.1.2017