Terveiset huhtikuun valtuustosta!

Koska viime kokous sisälsi paljon painavaa asiaa, oli tämän kokouksen asialista aika kevyen oloinen. Toki illan suurin puhuttaja, hyvinvointikertomus 2023, sisälsikin hyvin tärkeää asiaa. Vuoden 2023 hyvinvointikertomusta valtuustolle esitteli hyte-johtaja Kirsi-Marja Karjalainen.

Moni asia on Järvenpäässä mennyt eteenpäin, mutta paljon on yhä parannettavaa. Vihreiden ryhmäpuheenvuoron aiheeseen piti valtuutettu Reetta Nick, joka nosti puheessaan esiin meidän vihreiden huolia.

Lapsiperheköyhyys on lisääntynyt,  väkivalta ja väkivallan uhan kokemukset ovat lisääntyneet lasten ja nuorten keskuudessa ja joka kolmas aikuinen ei usko jaksavansa työskennellä eläkeikäänsä asti.

Näistä aiheesta saatiin kuulla myös muidenkin valtuustoryhmien puheenvuoroissa. Valtuustossa nostettiin esiin se, että me voimme valita mihin Järvenpään kaupunki rahansa käyttää. Tähän totean, kuten valtuutettu Nick puheessaan, että Järvenpään kaupunki tuottaa hyvinvointia ja terveyttä tukevat palvelumme hyvin edullisesti ja vähin käsiparein. Päätösten äärellä pitäiis muistaa se, että kaikkein kalleimmaksi tulee säästäminen ennaltaehkäisystä. Hyvinvointiin sijoitetut eurot maksavat itsensä moninkertaisina takaisin.

Lisäksi kokouksessa käsiteltiin talousarviomuutoksia vuodelle 2024. Viime kokouksessa päätettyjen investointikarsintojen mukaisesti, investointeihin tarvittavat varat pienenevät 15,2 miljoonalla vuosien 2024-2026 aikana. Kuitenkin yhteisöverotulojen määrä tulee olemaan alkuperäisiä odotuksia pienempi. Valtionosuuksien taso tarkentuu vielä syksyyn mennessä.

Valtuusto myönsi eron kaupunkikehitysjohtaja Harri Palviaiselle. Uuden johtajan rekrytointi käynnistyy aikaisintaan syksyllä.

Viimeisenä kokouksessa esiteltiin valtuustoaloite puhelimen käytön kieltämisestä kouluissa ja koulupäivän aikana.

Mukavaa kevään odotusta, kunpa pian saataisiin hiukan enemmän vihreää näkyviin!

Terveisin,

Taru Deniz, kaupunginvaltuutettu (vihr.)