Eilen maanantai-iltana uusi kaupunginvaltuusto teki ensimmäisen merkittävän päätöksensä: hyväksyi talousohjelmakehyksen vuosille 2022-2025.
Kaupunkimme taloudellinen tilanne on haastava ja tulevat vuodet kriittisiä. Kaupunginjohtaja ja virkamiehet esittivät kaupunginhallitukselle kuuden miljoonan euron sopeutuksia, eli säästöjä, palvelualueiden toimintaan vuosina 2024–25. Näiden säästöjen avulla selvittäisiin suunnitelmakaudesta täpärästi plussan puolella.
Yllätykseksi kaupunginhallituksessa esitettiin näiden säästöjen päälle vielä 3 % toimintakatteen parannusta, eli lisäsäästöjä, vuosille 2023–2025. Lisäsäästöt saivat enemmistön taakseen hallituksessa, vastustajinaan vain SDP:n ja Vihreiden edustajat.
Valtuuston kokouksessa päätettävänä oli siis talousohjelmakehys, jossa virkamiesten esittämän 6 miljoonan lisäsäästöjen sijaan, säästöä tavoiteltiin tulevina vuosina 13,5 miljoonan euron edestä. Suurimpana palvelualueena sopeutustoimet kohdentuvat erityisesti opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle.
Kaupungin perusopetuksen palvelut toteutetaan kuitenkin jo nyt kansallista keskiarvoa edullisemmin. Helppoja säästökohteita ei ole käytettävissä. Summat ovat suuria ja niiden hahmottaminen hankalaa, joten mainittakoon, että yhden opettajan henkilötyövuosi maksaa kaupungille noin 50 000 euroa. Karkeasti laskettuna: miljoonalla saa 20 kokoaikaista opettajaa vuodeksi.
Kuulimme valtuustosalissa hyvin valmisteltuja puheenvuoroja, monia näkökulmia ja vahvoja perusteluja. Kiitokset puheenvuoroistanne kanssavaltuutetut! Kuulimme puhetta arvoista ja vahvasta tahtotilasta rakentaa hyvinvoivaa ja vetovoimaista kaupunkia vaikeinakin aikoina.
Vihreät ovat sitoutuneet rakentamaan sosiaalisesti, ekologisesti sekä taloudellisesti kestävää Järvenpäätä. Taloudenpidon tulee olla vastuullista, mutta samalla inhimillistä ja oikein suhteutettua.
SDP teki kokouksessa muutosesityksen, jonka mukaisesti palattaisiin virkamiesvalmisteltuun kuuden miljoonan euron lisäsopeutustavoitteeseen ja luovuttaisiin kaupunginhallituksen lisäkiristyksestä. Virkamiesvalmisteltu pohjaesitys on jo itsessään tiukka, mutta turvaa tulevien vuosien aikana sen, ettei Järvenpäästä tule kriisikuntaa. Valtuutettu Katri Kuusikallio piti ryhmäpuheenvuoromme ja Vihreä valtuustoryhmä asettui yksimielisesti SDP:n muutosehdotuksen taakse.
SDP:n muutosehdotus voitti äänestyksen ja talousohjelmakehyksessä valmistaudutaan kuuden miljoonan euron lisäsopeutuksiin vuosina 2024 – 2025. Hankalassa taloustilanteessa tämä on puolustusvoitto kaupungin palveluille, erityisesti opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella.
Tulevaisuudessa kaupunkimme keskeisin tehtävä on huolehtia lapsistamme ja nuoristamme. Talouden tuleviin vuosiin liittyy paljon epävarmuutta ja kysymysmerkkejä, ja ennakointi on haastavaa. Siirryttäessä hyvinvointialueisiin, kaupungin budjetista tulee lähtemään soten mukana suuri osa pois. Sitä ennen käsissämme on jo korona ja sen vaikutusten jälkihoito.
Vuosi 2023 tulee olemaan käänteentekevä. Silloin sote-alueet aloittavat toimintansa ja kunnat ovat aivan uudenlaisen tulovirran ja tehtäväkentän edessä. Arvioimme, että juuri nyt on järkevintä keskittyä taloussuunnittelussa seuraavaan vuoteen ja aloittaa tulevien vuosien kehyksen suunnittelu ensi vuonna hyvissä ajoin, toisin sanoen heti, kun tarkempaa tietoa on tarjolla.
Terveisin,
Reetta Nick,
kaupunginvaltuutettu sekä
opetus- ja kasvatuslautakunnan jäsen (vihr.)