❤️ Hyvää joulua ja terveiset vuoden viimeisestä valtuustosta!
Kaupunginvaltuusto – asuntopolitiikkaa & osallisuutta 11.12.2023
Kokouksen alla saimme nauttia jouluruoasta ja KUM:n live-musasta. Tarpeellinen ”pehmennys”, koska ilmassa jännitteitä.
▪️§91 – osallisuuden periaate
Edeltävän viikon aikana olimme hämmentyneitä osallisuuden periaate -dokumentin ulkoasusta ja siitä kenelle dokumentti on laadittu. Miksi osallisuuden malli on nyt osallisuuden periaate?
Mielenkiinnolla odotamme, miten osallisuuden periaate jalostuu nykyisestä muodostaan ja kuinka sitä käytännössä hyödynnetään kuntalaisten hyväksi. Peräänkuulutimme onnistumista asukasviestinnässä sekä toteutuksissa. Pidimme puheemme lyhyenä, sillä luotimme seuraavan puhujan tyhjentävän pajatson.
Nimittäin Plussan ihana viisas Katja Repo, osallisuuden asiantuntija, oli tänään viimeistä kertaa valtuustossa. Samoin kuin Vihreä valtuustoryhmä, myös valtuutettu Repo toi esiin, että ohjaavampi työntekijöiden työkalu olisi paikallaan. Kuntapäättäjien on syytä palata jatkossakin kysymyksen ”Mitä osallisuus tarkoittaa meille juuri meidän kaupungissamme?” äärelle. Valtuustoryhmämme puolesta: Katjalle iso kiitos kaikesta ja kaikkea hyvää!
▪️§93 – Järvenpään asunto-ohjelma
Ns. illan pihvi. Asunto-ohjelma on herättänyt paljon erilaisia näkemyksiä ja tunteita – niin valtuustossa, kaupunginhallituksessa, sosiaalisessa mediassa kuin Keski-Uusimaa -lehden palstoilla. Riittäisikö 500 uutta asuntoa vuodessa yhdessä laatimamme strategian mukaisen kasvuun? Ei riitä. Asia palautettiin valtuuston yksimielisellä päätöksellä uudelleenvalmisteluun.
Kenties isoin huolemme on, että asunto-ohjelmaan kaavaillut muutosesitykset sisältävät merkittäviä esteitä kaupungin toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseksi eikä muutosten kokonaisvaikutuksia ole arvioitu.
Asunto-ohjelma tulee valmistella vastaamaan kaupunkistrategiemme mukaisia vuosittaisia asuntotuotanto- sekä taloustavoitteita ja sen tulee olla markkinaehtoisesti toteutettavissa.
▪️Pykälä 97 oli Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän loppuselvitys. Keusote verottanee kassaamme vielä ainakin hintalapulla 373 000 €.
💫 Kiitos vuodesta 23. Nauttikaa lumesta, elämästä ja toisistanne!
Koko vihreän valtuustoryhmän puolesta,
Ville Mustonen, kaupunginvaltuutettu (vihr.)