Ensimmäisessä aluevaltuuston kokouksessa
nuijittiin edustajat toimielimiin ja hyväksyttiin
ensimmäinen versio hallintosäännöstä

Torstaina 3.3. kokoustettiin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen historian ensimmäinen aluevaltuuston kokous Hyvinkäällä Hotelli Sveitsissä. Keski-Uudenmaan Vihreän valtuustoryhmän varsinaiset valtuutetut Leni Pispala (valtuustoryhmän pj), Sara Peltola (valtuustoryhmän vpj), Tiia Lintula sekä Annika Lappalainen olivat kaikki paikalla.

Kokouksessa valittiin edustajat eri toimielimiin ja hyväksyttiin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosääntö ensimmäisen käsittelyn osalta. Hallintosääntöön tullaan palaamaan vielä tämän vuoden tulevissa aluevaltuuston kokouksissa.

Vihreä valtuustoryhmä teki tällä erää hallintosääntöön kaksi muutosesitystä.

Sara Peltola esitti Tiia Lintulan kannattamana, että lisätään nuorisovaltuuston, vanhusneuvoston ja vammaisneuvoston edustajille läsnäolo- ja puheoikeudet seuraaviin toimielimiin:

– Aluevaltuusto

– Kehittämis- ja tulevaisuuslautakunta

– Palvelujen järjestämisen lautakunta

Äänestyksessä esitys jäi täpärästi pohjaesitykselle äänin 35-34.

Leni Pispala esitti Annika Lappalaisen kannattamana, että lisätään lastenhoitokorvauksen lisäksi korvaus myös omaishoitajllle, mikäli luottamustoimen hoitaminen edellyttää hoitajan palkkaamista kokouksen ajaksi.

Äänestyksessä esitys hyväksyttiin äänin 68-1

Hallintosäännön osalta käytiin läpi yhteenä 17 muutosesitystä. Suurimmat näkemyserot liittyivät palkkiosääntöön palkkioiden tason osalta sekä aluehallituksen puheenjohtajan mahdollisuuteen toimia osa- tai kokopäiväisesti tehtävässään. Palkkiotaso hyväksyttiin valtuustoryhmien yhteisen esityksen mukaisesti. Äänestyksen myötä aluehallituksen puheenjohtajan mahdollisuus toimia tehtävässään osa- tai kokoaikaisesti vahvistettiin. Vihreät kannattivat näitä molempia päätöksiä.

Aluevaltuuston puheenjohtajaksi valittiin Eemeli Peltonen (SDP) ja varapuheenjohtajiksi Arto Järvinen (PS), Kalle Ikkelä (KOK) sekä Tuija Reinikainen (USKUY).

Aluehallituksen puheenjohtajaksi valittiin Helinä Perttu (KOK) ja varapuheenjohtajiksi Tarja Edry (KESK) ja Irma Pahlman (SDP).

Vihreitä luottamushenkilöitä nimettiin toimielimiin seuraavasti:

Aluevaltuuston vaalilautakunta: Sara Peltola (jäsen), Annika Lappalainen (varajäsen)

Aluehallitus: Tiia Lintula (jäsen), Annika Lappalainen (varajäsen)

Aluevaalilautakunta: Pasi Solonen (jäsen)

Palveluiden järjestämisen lautakunta: Markku Jahnukainen (jäsen), Aki Korpela (varajäsen)

Tarkastuslautakunta: Sara Peltola (varapuheenjohtaja), Laura Alkula (jäsen)

Kokous saatiin päätökseen klo 21:35.

Aluevaltuuston työskentely saatiin näin ansiokkaasti alulle. Seuraava kokous pidetään to 31.3. Vihreä valtuustoryhmä tulee toimimaan jatkossakin aktiivisesti alueen asukkaiden kestävän hyvinvoinnin eteen.

Yhteistyöterkuin,

Tiia, Leni, Sara ja Annika (kuvassa ko. järjestyksessä)