Muraaleja kouluihin

Järvenpään sekä vanhoissa että tulevissa uusissa kouluissa on runsaasti tyhjää seinä- ja kattotilaa. Seinämaalaus eli muraali sopii erinomaisesti tyhjään seinään tai kattoon. Esimerkiksi Kemissä muraali koulurakennuksen seinässä pohtii modernia teknologiaa, oppimista ja nykyihmisen luontosuhdetta.Sen loi palkittu suomalaiskuvittaja Eero Lampinen. Muraaleilla saadaan viihtyisyyttä, persoonallisuutta ja paikallisuutta esiin.

Esitän yhdessä allekirjoittaneiden kanssa, että kaupunki teettää vähintään yhden muraalin sopivaksi katsomaansa kouluun, että oppilaat saisivat osallistua sen suunnitteluun. Kouluissa tehtävä annettaisi jollekin tietylle oppilasryhmälle tai järjestettäisi kilpailuna. Seinämaalauksessa kuvaan voidaan yhdistää kouluun, opetukseen tai paikkakuntaan liittyvää tekstiä, hahmoja, taustoja tai symboleita.Muraalien teettäminen on näyttävämpää ja edullisempaa kuin ”perinteinen kuvataide”.Jos yhden koulun muraali onnistuu, muraaleja teetettäisi useampia.

Lisäksi kaupunki selvittäisi, löytyisikö Järvenpäästä tai lähiseudulta muraalitaiteilijaa, jolle annettaisi ensimmäiseksi mahdollisuus tehdä oppilaiden kanssa yhteistyössä kyseinen työ.

Katri Kuusikallio