Katri Kuusikallio Puheenvuoro kaupunginvaltuustossa 21.5.2018 Vanhankyläniemen saunasta

Kävin muutama vuosi sitten yhden talven avantouimassa Vanhankylänniemessä. Sauna oli jo silloin huonossa kunnossa. Epäilemättä uusi sauna on tarpeellinen. Mielestäni saunan tulisi olla riittävän yksinkertainen, ja nimenomaan kuntalaisten ja matkailijoiden saunomiskäyttötarkoitukseen sopiva. Kun hyväksyimme alustavan talousarvion tähän, en joko kuullut tai ymmärtänyt kaikkea sitä muuta, mikä on nyt nähtävillä olevissa suunnitelmissa ja näkyy myös hinnassa: ilmeisen hyvin varustetut kokoustilat, iso terassi, keittiö varusteineen, sijainnin muutos vanhaan saunaan nähden ym.
Puhuimme ryhmämme kesken, että jos esimerkiksi päiväkodin alustava talousarvio kasvaisi asian käsittelyvaiheissa näin paljon, herättäisikö se näin paljon keskustelua. Totesimme, että kyllä herättäisi. Tästä asiasta kuuluukin keskustella, jotta asiaan kuuluvat eri näkökohdat tulevat käsitellyiksi sekä rahan käytön muutosten että saunan käyttötarkoituksen suhteen. Se osoittaa, että välitämme rahan käytöstä, saunomisesta ja Vanhankylänniemestä.

Rohkea pitää olla ratkaisuissa ja niin Järvenpäässä onkin oltu. Soveltaakseni muutostutkija Timo Aron sanoja ei pidä alkaa ”himmailemaan” kaupungin kehittämisessä, kun on hyvä ”pöhinä” päällä. Saunan kohdalla ryhmämme käsityksen mukaan olimme päättämässä, että Vanhankylänniemeen rakennetaan käytännöllinen ”kansansauna”, nyt siitä puhutaan ”matkailun vetonaulana” ja talousarvioon aika suuri. Häikäiseväksi vetonaulaksi sauna taas on minusta liian vaatimaton ja persoonaton. Tällä alueella kokoustilojen vuokrauksestakaan tuskin tulee paljonkaan tuloja.
Pääsääntöisesti saunakäytössä kokonaisuuden ei tarvitsisi olla näin ison, jos se olisi mahdollisimman paljon kuntalaisten käytössä. Se voisi olla kodikkaampikin. Nyt tämä vaikuttaa enemmän edustustiloilta, joihin kuntalaiset päästetään muutamana päivänä viikossa.
Toivon, että asiassa saataisi uusi ratkaisu. Kannatan palautusehdotusta. Yhdyn myös kaikkiin niihin näkemyksiin, joiden mukaan Vanhankylänniemeen tulisi tehdä kattavampi kokonaissuunnitelma, jonka mukaan edetä hyvin alkanutta Vanhankylänniemen uutta, näkyvää nousukautta. Siihen tulisi sisällyttää liikennesuunnitelmat, erityisesti siinä tapauksessa, että alueella käyvien ihmisten määrä kasvaa tuntuvasti. Julkista liikennettä on parannettava, jotta emme ohjaa Vanhankylänniemen suunnittelussa ihmisiä enempää yksityisautoilun suuntaan.

Katri Kuusikallio