Vihreä valtuustoaloite: Järvenpäästä FISU-kunta?

23.10.2017

Järvenpään vihreät haluavat Järvenpään kaupungin liittyvän resurssiviisaiden edelläkävijäkaupunkien verkostoon. Järvenpään vihreä valtuustoryhmä teki tänään valtuustoaloitteen Järvenpään kaupungin liittymisestä resurssiviisaiden edelläkävijäkaupunkien FISU-verkostoon (Finnish Suistainable Communities). Aloitteen allekirjoitti 36 valtuutettua yli puoluerajojen. FISU-verkosto on edelläkävijäkuntien verkosto, joka tavoittelee hiilineutraaliutta, jätteettömyyttä ja globaalisti kestävää kulutusta vuoteen 2050 mennessä. Verkoston tavoitteena on vahvistaa kunnan yhteistyötä paikallisten yhteisöjen ja yritysten kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on tuoda esille paikalliset vahvuudet ja edesauttaa alueen kestävää hyvinvointia sekä lisätä työllisyyttä. Järvenpään kaupunki on toiminut pitkään Keski-Uudenmaan edelläkävijänä kestävässä kulutuksessa ja ympäristönsuojelussa. Järvenpään vihreä valtuustoryhmä haluaa kaupungin ottavan seuraavan askeleen kohti ekokaupunkia liittymällä resurssiviisaiden kuntien verkostoon, jossa tällä hetkellä on vasta kahdeksan kuntaa (Forssa, ii, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Turku ja Vaasa). Kunnista esimerkiksi Iin kunta voitti FISU-verkoston tukemana Euroopan unionin ilmastopalkinnon tänä syksynä. Järvenpään vihreät haluaa Järvenpään olevan tulevaisuudessa Suomen ensimmäinen ekokaupunki sekä johtava taloudellinen ja ympäristöllinen toimija Uudenmaan alueella. FISU-verkostoon liittyminen vahvistaisi tätä tavoitetta ja osaamista. Lue lisää FISU:sta: http://www.fisunetwork.fi/fi-FI/Fisukunnat