Äitiysloma uuteen uskoon!

4.3.2015

Järvenpää News 4.3.2015

Pienten lasten perheissä köyhyysriski on kaksinkertainan.

Olen parhaillaan äitiyslomalla, tai siis vanhempainvapaalla. Tunnen syvää kiitollisuutta. Kun Ranskassa asuvan ystäväni piti palata työelämään vauvan täytettyä kolme kuukautta, minä voin olla vauvani kanssa kotona noin yhdeksän kuukautta. Nykysysteemissä on kuitenkin selviä heikkouksia ja siksi haluan sen uudistuvan.

Nykyisen hallituksen toivottiin uudistavan vanhempainvapaa. Ei uudistettu. Sen sijaan hallitus päätyi ehdottamaan hoitovapaan jakamista tasan äidin ja isän kesken. Hoitovapaan aikana maksettava kotihoidontuki on niin pieni, että perheissä, joissa toisen vanhemman tuloilla on selkeä merkitys perheen taloudelliseen tilanteeseen ei jaettu hoitovapaa ole houkutteleva, tai edes mahdollinen vaihtoehto. Lapsi jouduttaisin laittamaan hoitoon aiemmin.

Parempi olisi jos ottaisimme käyttöön niin sanotun vanhempainapaan 6+6+6 - mallin ja antaisimme hoitovapaan jäädä ennalleen. 6+6+6 - mallissa vanhempainvapaakausi pitenisi puolella vuodella ja jakautuisi kolmeen kuuuden kuukauden jaksoon joista yhden käyttäisi äiti, yhden isä ja yhden vanhemmat jakaisivat keskenään. Vapaajaksoja voisi pitää kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Malli olisi mahdollisuus, ei pakko. Isälle osoitettua vapaata ei voisi kuitenkaan siirtää äidille eikä toisinpäin. Vapaalla maksettava päiväraha olisi 80% palkasta.

Pienten lasten perheissä köyhyysriski on kaksinkertainen. 6+6+6 - malli parantaisi perheiden toimeentuloa, kohentaisi naisten asemaa työelämässä sekä vahvistaisi miesten vanhemmuutta. Se olisi vahva yhteiskunnallinen viesti; Suomessa halutaan tuke pienten lasten perheitä.

Kirjoittaja on Tiia Lintula, kansanedustajaehdokas.

Juttu on julkaistu keskiviikkona 4.3.2014 Järvenpää News - lehden Yhteiskunnallista ihmettelyä -palstalla.