Pienituloinen hyötyisi 560 euron perustulosta.

21.2.2015

Keski-Uusimaa 21.2.2015

Perustulo olisi selkeä ja oikeudenmukainen tapa jakaa yhteistä hyvää.

Tiia Lintulan oikea käsi eduskunnassa olisi Vihreiden Terho Pursiainen Järvenpäästä.

Järvenpääläinen eduskuntavaaliehdokas Tiia Lintula nousi vihreiden uudeksi jäseneksi kaupunginhallitukseen, kun Taru Tiusanen joutui eroamaan paikkakunnalta poismuuton takia. Jos Lintula joutuisi valitsemaan eduskunta-avustajansa kotikaupunkinsa valtuustosta, mukaan lähtisi Vihreiden Terho Pursiainen. -Hän on ollut eduskunnassa ennenkin ja olemme tottuneet tekemään yhteistyötä, Lintula perustelee.

Esikuvasi valtakunnan politiikassa? -Heidi Hautala, siksi että hän korostaa ihmisoikeuksia. Vihreiden vaaliohjelma pohjautuu siihen, että Suomesta voidaan tehdä parempi maa uudistamalla. Lintulan mukaan tärkein uudistus olisi perustulon kokeileminen. Jokainen aikuinen saisi 560 euroa kuukaudessa perustuloa. Pienituloinen hyötyisi ja suurituloinen häviäisi. Ansiotyötä ja pääomatuloa verotettaisiin sen sijaan nykyistä selkeästi korkeammin. Perustulo korvaisi nykyiset minimietuudet. Perustulon päälle maksettaisiin tarpeen mukaan muun muuassa asumistukea ja muita tukimuotoja. Vihreän mallin lähtökohtana on että perustulo vastaisi työmarkkinatukea verottomana. Se kannustaisi ottamaan vastaan työtä, sillän työn tekeminen lisäisi tuloja.

Nykyinen hallitus on pärjännyt hänen mielestään huonosti työssään. Onnistumisia on ollut vähän. Metropolihankkeen kaatuminen oli harmillista. -Vihreät toivoivat, että olisimme saaneet tarkoituksenmukaisen hallinnon tason, joka olisi vaikuttanut erityisesti kaavoitukseen ja asuntotuotantoon. Vaalikiertue ulottuu oman kuntakolmikon lisäksi naapurikuntiin. Mukana kulkeva vauva ei rajoita kiertuetta. Jos Lintula pääsee eduskuntaan, hän lupaa olla oma itsensä. -Pyrin säilyttämään iloisuuden ja uteliaisuuden.

EHDOLLA EDUSKUNTAAN. KUKA?

• 34-vuotias ravintolayrittäjä ja teologian kandidaatti. Järvenpään kaupunginhallituksen jäsen. Järvenpään Vihreiden puheenjohtaja ja uudenmaan Vihreiden varapuheenjohtaja. Kirkkovaltuutettu.

• Ehdokas käyttää kampanjaansa 10 000 euroa. Järvenpään Vihreiden yhdistys tukee 5000 eurolla.

• Lintula liittyi puolueen jäseneksi vuonna 2008. Hän on aina äänestänyt vihreitä.

• Luontoa pitäisi ajatella pääomana. Iloitsee Tuusulanjärven parantuneesta tilasta.

Juttu on julkaistu Keski-Uusimaa -lehdessä lauantaina 21.2.2015.